Gebarsten bom: Week 1 Dag 1

Het sleepte hier al enkele weken, ok, als ik eerlijk ben al enkele maanden, maar nu is dan toch de bom gebarsten. De emoties werden zo opgekropt dat het een geval van tijd was en met de laatste maatregelen was het dan eindelijk zover. De jongste liet het allemaal loskomen en nu zitten we dus terug rock bottom en is er tijd nodig om alles terug op te bouwen. Niet in het minste ons huisonderwijs dus. En daar beginnen we deze week mee: een reset van ons huisonderwijs. Dit is meestal iets dat we zo om de twee jaar nodig hebben, meestal in februari (zo de winterblues, weet je wel), maar nu iets vroeger en omwille van andere redenen.

Wat bezorgt hem die stress dan? Tja, een beetje vanalles, denk ik. Geen voetbaltraining meer, want ouder dan 12. Geen natuurgroepje meer, want geen samenscholingen van meer dan 4 man in het openbaar. Examens op de examencommissie die in november op de planning stonden? Verzet naar wie weet wanneer. Voor een kind met autisme toch een heleboel veranderingen die het leven moeilijk maken. Tel daar de puberteit bij en gierende hormonen waardoor alles 10 keer erger is dan anders, en je hebt dus een tijdbom die moest barsten. En dat gebeurde dus vorige week.

Maar goed, het resultaat? Een reset dus. Niet enkel in het dagelijkse leven, maar dus ook in het huisonderwijs. En hoe we dat doen? Dat zal ik de komende weken met jullie delen. Nu, zo’n reset zorgt ervoor dat we de eerste weken een beetje huisonderwijs light hebben. Dat geeft ons dan ook de mogelijkheden om wat grotere projecten aan te pakken die anders blijven liggen. Zo ook deze week. Daarover later meer.

Huisonderwijs reset

Wanneer we het huisonderwijs resetten wil dat zeggen dat we terug naar basic gaan. Een periode waarin we week na week dingen aanvullen in ons schema tot we terug bij een “vol” schema belanden. Je kan daar heel traag in gaan, of iets sneller, ik wil het voorlopig redelijk snel doen, indien dat bij de jongste goed lukt, we zien wel. Voor de eerste week betekent dat: het samenmoment en het examenvak. Natuurlijk weet ik nu niet welke examens er wanneer gaan komen met de nieuwe maatregelen, maar goed, ik koos alvast voor elk een vak uit dat ik toch graag wil doorwerken.

Wat deden we vandaag in ons ochtendmoment?

Literatuur: We sloten eindelijk de Harry Potter serie af voor de herfstvakantie en begonnen in Het Transgalactisch Liftershandboek. Na het serieuze van het laatste boek van Harry Potter (dat ik hier op sommige momenten toch echt met de krop in de keel voorlas, hoezo emotioneel?) is dit boek echt een verademing. We hebben hier al wat afgelachen in die eerste hoofdstukken. En dat doet deugd.

Wiskunde-geschiedenis: We zijn aan de laatste hoofdstukjes die ik wou meegeven uit Het Wiskunde Boek. Vandaag lazen we over de Kubus van Rubik en over Fractals.

Engelse literatuur: Een hoofdstukje uit het audioboek van The Hunger Games. Terwijl dat opstaat, bouwt de jongste met LEGO, dat geeft zijn handen iets te doen, zodat hij niet te afgeleid is.

Fine arts: We zitten in de vijfde week van onze huidige componist/artiest. Vandaag luisterden we naar een stukje uit de opera Fidelio van Beethoven: Mir ist so wunderbar.

Educatief spel: Dit is een kort spelletje dat we doen en kan vanalles zijn. Ik laat de jongens meestal kiezen (elk om beurt). Vandaag koos de jongste voor het Dino Weetjes Kwartet. Nu, dat lijkt misschien wel wat jong voor mijn tieners, maar het is een goede oefening voor de jongste zijn spreken. Zo oefent hij het creëren van vragen gebaseerd op informatie op de kaart en zijn articulatie. Allemaal dingen waar hij toch nog steeds op moet werken. Om die reden blijven het dus spellen die in ons aanbod zitten (en eerlijk gezegd, ben ik gezegend met een 16-jarige die goedhartig meedoet ook al vindt hij het maar kinderachtig).

Examenvak oudste

Frans voor, na en tijdens, dat is hier het doel. Vandaag oefenden we even terug wat basis-grammatica en het vervoegen van werkwoorden. Het blijft een harde dobber, maar we geven niet op. Verder studeerde hij nog op woordenschat.

Examenvak jongste

Zijn eerste examen dat ik met hem wil doen is Nederlands schriftelijk. De focus bij de examencommissie ligt daar op begrijpend lezen en luisteren en schrijven. En dit allemaal achter de computer. Hij is niet echt snel in typen, dus vandaag liet ik hem tekstjes overtypen om zijn snelheid wat te bevorderen. Morgen plan ik iets gerichter qua inhoud.

Huishouden

Deze week wil ik van ons “huisonderwijs light” gebruik maken om de kleerkasten van de jongens nog eens uit te mesten, de zogenaamde Operatie Kleerkast waar ik al eens eerder over schreef. Het voordeel hier is dat het voor de jongste dan ook weer overzichtelijk is welke kledij hij heeft en wat er nog past zodat hij daar niet over moet stressen. Zeker na die groeispurt van hem deze zomer.

Vandaag begonnen met een lijst te maken wat de kinderen nodig hebben qua aantallen. Hoeveel t-shirts, broeken, pulls, … elk nodig heeft om de komende 6 maanden door te komen. Morgen begin ik dan met de ene kast onder handen te nemen: wat heeft hij nog, wat is te klein, wat is versleten? En dan kan ik mijn aanschafslijst maken. Zodra ik dat voor beiden heb, kan ik beginnen rondkijken op C&A en aanverwanten naar wat ze leuk vinden en binnen het budget past.

Werk

NaNoWriMo startte op 1 november. Spijtig genoeg heb ik door de lastige week vorige week nog niet al teveel kunnen schrijven. Deze week probeer ik een inhaal beweging te maken. Ik heb een sci-fi serial op de planning staan en daar wil ik toch wel een aantal “afleveringen” van klaar hebben deze maand zodat ik in januari kan starten met publiceren. De planning is 12 verhalen, dus voor elke maand één. Als ik er in november een drietal kan afwerken zou ik daarna met één per maand mijn voorsprong kunnen behouden. Fingers crossed. Ik zit nu aan 1.306 woorden, het doel van NaNoWriMo is 50.000, maar ik zal blij zijn met 30.000 – 40.000 daar ik vermoed dat de serials zo tussen 12.000 en 15.000 elk zullen liggen. Wat betekent, deze week gaat er wat afgeschreven worden terwijl de jongens hun eigen ding doen na het schoolwerk.

Verder had ik gehoopt vorige week een kerstkleurboek te publiceren. Door al de problematiek even aan de kant geschoven, maar vandaag werkte ik de inhoud af. Enkel de cover nog en hij kan online.

Weekmenu – Wat aten we vandaag?

Om hier terug wat meer structuur in het huis te krijgen (altijd goed voor de jongste) startten we even terug met een gepland weekmenu. Het geeft hem één ding minder om over te stressen als hij weet wat er wanneer gegeten wordt. Vandaag lekker simpele, boerenkost: aardappelen met erwtjes en worteltjes en chipolata.

Al bij al, dag één achter de rug. Op naar dag twee.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.