Weer goede moed en een goed begin

Deze eerste week na een weekje vrij kan zeker tellen als een succesweek. De eerste dag werkten we alles af zonder problemen en zonder morren. Nu ja, week, eerder drie dagen (woensdag een vrije dag, en vrijdag was het hier winkeldag met de papa thuis en een verjaardagsfeestje in het vooruitzicht), maar toch, het ging vlotjes. Het leek wel alsof de kids herboren waren. En dat zelfs met de papa thuis deze week (meestal gebruiken ze dat als excuus om niets te hoeven doen).

Nu ja, de volgende weken is het niet van willen, maar van moeten. Begin december komen ze ons thuisonderwijs inspecteren (dit zijn dezelfde inspecteurs die ook de scholen inspecteren, maar natuurlijk veel strenger zijn voor ons 😉 ) en dus wil ik in de komende weken niet te veel open dagen hebben staan, behalve als het echt niet anders kan 😉 Hopelijk kan ik na de inspectie trots vertellen over ons positief rapport. Ik kijk er al een beetje naar uit. Naar dat positief rapport, niet die inspectie 😉 Als het negatief is, komen ze later in het schooljaar nog eens terug. Is dat ook negatief moeten ze terug naar school volgend jaar. Denk dat ik nog eerder verhuis naar het buitenland dan dat dat gebeurt, maar bon zover zijn we nog niet. Nu gewoon positief denken.

Ok, deze week dan, voor de verschillende vakken:

Taal

Voor taal gebruiken we een gewone Vlaamse school methode, maar we hadden zeker een paar winners deze week.

Onze jongste is bezig met de persoonsvorm te leren herkennen en in vorige lessen kwamen de tranen boven telkens hij een zin moest omvormen naar een ja-nee vraag. Deze week ging het als vanzelf. Tja, even loslaten tijdens de vakantie heeft zeker geholpen. Gaan we hier nog “meltdowns” voor krijgen? Tuurlijk wel, maar waarschijnlijk niet meer elke keer. De les op maandag ging over het onderwerp vinden nadat we de persoonsvorm hadden en dit ging veel vlotter nu de eerste stap beter gaat.

Rekenen

Voor de oudste viel rekenen deze week niet echt mee. Nu ja, meer voor mij dan. Eén ding dat ik haatte toen ik zelf nog naar school ging? De negenproef. En wat moest ik hem deze week uitleggen? Juist ja, de negenproef. We zijn erdoor geraakt, maar geloof mij, hij heeft het beter overleefd dan ik :p

Met de jongste startten we deze week in Multiplication 1 van Math Mammoth. Hij leerde zijn tafels al wel toen hij nog in het school zat in het tweede, maar de logica erachter was ver zoek. Dus, van nul beginnen. Dat ging redelijk vlot en hij werkte zelfstandig twee lesjes per dag af. Heel goed voor zijn zelfvertrouwen.

Frans

Frans blijft een dooddoener bij de oudste. Zolang we gesprekjes doen, geen probleem. Maar als hij moet schrijven … En elke extra oefening die ik maar durf noemen om hem te helpen verbeteren wordt afgekapt. Nog even aanzien en bedenken of ik wat leuke dingen in één kan steken die hem kunnen helpen.

W.O.

Met Wapenstilstand deze week, besloot ik het thema rond de Eerste Wereldoorlog te starten met de oudste. De jongste luistert wel mee en kijkt mee naar de documentaires, maar ik doe voor hem geschiedenis apart en vanaf de Oudheid (dit jaar) tot onze tijd, dus hij heeft nog even.

Nu, de oudste dus. We gebruiken een unit study van Hands of a Child. Elke dag een beetje woordenschat, een stukje dat ik voorlees uit die bundel, een aantal boeken waaruit teksten gelezen worden (door mij of zelfstandig) en lapbook miniboekjes. Verder heb ik het info- en werkboekje van Die Keure: Het Verhaal Van “De Groote Oorlog” dat we invullen. Als zelfstandige taakjes vond ik op Klascement een bundel waarin korte tekstjes staan waarbij ze vragen moeten oplossen, en gaat hij volgende week een webquest doen (hij mag zelf kiezen welke, heb er een paar over dit thema gevonden) waarna hij een spreekbeurt doet. Ben van plan die op te nemen (voor de inspectie, je weet wel 😉 ). Verder gaat ons voorleesboek ook over de Groote Oorlog, meer bepaald Milans Groote Oorlog. Eigenlijk iets te gemakkelijk als voorleesboek voor hem, maar wel genieten zo met z’n twee. Is toch het belangrijkste?

Muzische Vorming

Deze week eindelijk gedaan wat ik al een tijdje op de planning had staan: het verven van een Egyptisch gezicht. Dit paste eigenlijk bij de jongste zijn geschiedenislessen, maar ik dacht dat de oudste dit ook wel zou zien zitten. Had ik gelijk in. Ook maakte de jongste een tekening over het Aards Paradijs. We waren bezig over de mythes in het Jodendom/Christendom en het scheppingsverhaal is daar natuurlijk één van de meest gekende. Dus, een potloodtekening dat het Aards Paradijs moet voorstellen.

Verder luisterden we naar ons wekelijks stukje muziek van Squilt Volume 2.

Actua

Dit weekend werd natuurlijk de actua belicht, met al die gebeurtenissen in Parijs, en met een kind dat rond de Eerste Wereldoorlog werkt, roept dit natuurlijk vragen op waar je misschien liever niet zo snel bij stil staat. Hoe kan je je kind geruststellen als je zelf niet 100% zeker bent van wat de toekomst brengt? Hoe stel je een kind gerust dat bang is dat zijn vader, die wekelijks met de vrachtwagen naar Frankrijk moet, niets zal overkomen? Ik heb er zelf geen antwoord op.

Laten we hopen dat de komende week alleen maar positieve dingen brengt, hier bij ons in huis, maar ook daarbuiten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.