Talen zonder schoolmethode

Van Leslie

30 maart 2020

Als iemand die vlot drie talen gebruikt, is het heel verrassend dat het aanleren van talen aan de jongens het minst vlot verloopt. Waar ikzelf de connectie gemakkelijk kan leggen tussen de nieuwe woordenschat en grammatica, is het voor de jongens, letterlijk, Chinees. Je kan dus al raden dat we door heel wat systemen gegaan zijn om nieuwe talen aan te leren.

Op dit moment heeft elk kind zijn eigen methode om een nieuwe taal aan te leren. Waar de jongste wel nood heeft aan de aanpak van een schoolmethode (zowel in het lager, als nu de B-stroom van het secundair), werkte dat bij de oudste helemaal averechts zodra we het secundair bereikten. We startten dus een (lange) zoektocht naar een manier die voor hem werkte. Ik bespaar je alle tussenstappen die we doorwandelden, maar duik direct in hoe we het momenteel doen.

Hoe werkt het?

Hij werkt vooral zelfstandig aan de talen. Het echt leren van mij is voor hem minder omdat ik, onbewust, teveel verlang van hem omdat het aanleren van nieuwe talen voor mij veel vlotter verloopt. Je eigen tekortkomingen erkennen, ’t begin van alle wijsheid. Mijn hulp bestaat uit het overhoren van woordenschat, verbeteren van oefeningen en gesprekken oefenen.

Om het zelfstandig werken te vergemakkelijken kozen we voor zowel Engels als Frans voor een cursus via een website. Elke dag werkt hij daar voor zowel Frans als Engels een les door. Naast deze online cursus gebruikt hij een boek voor woordenschat en een boek met grammaticalessen.

Voor de woordenschat geef ik hem elke week een aantal lijsten die hij moet bestuderen. Hij bestudeert ze in de eerste plaats in het boek omdat daar ook voorbeeldzinnen bij staan. Verder in de week studeert hij ze via Tinycards. Ik plaats die elk weekend klaar voor hem. Ik verlang dat hij elke dag drie keer tien minuten oefent op Tinycards. Elke ochtend, namiddag en avond dus. Dat gaat vlot via zijn GSM.

Naast de cursus, woordenschat en grammatica, moet hij ook verplicht een boek lezen in het Frans en Engels. Ik plan het meestal zo in dat hij de ene week drie dagen Frans leest en twee dagen Engels en de week erna draaien we het om. Hij moet ook in het Nederlands lezen voor zijn examens (en daarnaast liefst ook nog wat boeken die hij leuk vindt) dus ik vind dat het Frans en Engels afwisselen het beste werkt.

Om het af te sluiten zijn er natuurlijk ook nog de extra’s. Zo zit er in ons gemeenschappelijke familiemoment naast het Nederlandse voorleesboek ook een audioboek in het Frans of Engels. Ook kijken we eens een serie of film in het Engels of Frans zonder ondertitels (of ondertitels in die taal en niet in het Nederlands). En hij krijgt ook lessen in het Engels, zo is onze cursus Biologie een Amerikaanse homeschool methode die ik dan ook in het Engels geef (met dan aanvulling van een Vlaamse methode de maanden voor het examen).

Engels – Ons materiaal

In de eerste plaats gebruiken we dus een online cursus. We probeerden eerst een cursus van de BBC, maar via een andere huisonderwijsmama hoorde ik van British Council. Zij hebben een onderdeel op hun website die gericht is op jongeren die Engels willen leren. De cursus gaat van A1 tot C1, dus je kan het zeker wel even gebruiken. De cursus is verdeeld op verschillende manieren. Zo heb je de “skills” of vaardigheden (lezen, schrijven, spreken en luisteren), grammatica en woordenschat. Ik heb het zo verdeeld dat hij elke dag één vaardigheid oefent, of een les grammatica via deze website. Dat klopte perfect, vijf dagen, vijf lessen. Het voordeel van deze website is dat ik de oefeningen ook kan afprinten. Dat zorgt ervoor dat we een overzicht hebben van wat hij geleerd heeft wanneer inspectie langskomt.

Voor de woordenschat aan te leren, kozen we dan weer voor een boek met woordenlijsten. De uitgeverij Intertaal heeft deze boeken voor verschillende talen. Context – Woordenschat met oefeningen gebruiken we voor Engels. Elk weekend plaats ik de nieuwe lijsten in Tinycards (ik doe dat zelf zodat het foutloos gebeurt) en kan hij beginnen oefenen. Zodra een hoofdstuk af is, print ik de oefeningen die daarbij horen en maakt hij die. Haalt hij 80% of meer dan starten we aan het volgende hoofdstuk, haalt hij minder, herhaalt hij de week erna de lijsten en doet de oefeningen opnieuw voor we verder gaan.

Ook hebben ze bij Intertaal boeken die grammatica aanleren. Hoewel hij ook de grammaticalessen van British Council volgt, vond ik het belangrijk genoeg om dit ook vanuit een Nederlandstalig boek te doen. Praktische grammatica Engels leer- en oefenboek van Intertaal is daar onze redding. Hij bestudeert elke dag de theorie en maakt de bijhorende oefeningen. Gaat dit vlot gaat hij de volgende dag verder met de volgende les, zijn er problemen dan bekijken we samen waar het fout ging en zoek ik voor de volgende dag extra werkbladen en/of online oefeningen. Hij bestudeert de theorie opnieuw, maakt de extra oefeningen en dan gaan we verder.

Zoals ik al zei, leest hij ook een Engels boek. Ik was van plan om leesboeken te kopen uit de reeks Reading & Training van Intertaal, waar ze gerangschikt zijn op niveau, maar hij koos ervoor om Harry Potter te lezen in het Engels. Ik vond op Teachers Pay Teachers een literatuur studie voor het eerste boek en dat werkt hij door terwijl hij het boek leest.

Hij koos er ook zelf voor om via Duolingo zijn Engels te oefenen en kijkt momenteel met mij naar Buffy, The Vampire Slayer via Amazon prime. Leuke serie, en al jaren één van mijn favoriten. Enige “nadeel”? Enkel in het Engels met Engelse ondertitels dus het telt als “les”.

Frans – Ons materiaal

Waar ik voor Engels nog wel wat interesse kan creëren bij hem, is voor het Frans veel minder. We werken in grote lijnen op dezelfde manier, met als gouden draad de Franse cursus van TV5Monde. Twee verschillen met de Engelse cursus: we kunnen hier geen werkbladen afprinten en het is geen cursus specifiek voor jongeren. Geen van beide problemen is onoverkomelijk, maar toch zeker wel iets om rekening met te houden. De cursus van TV5Monde loopt van A1 tot B2, dat zou voldoende moeten zijn voor een niet-talenrichting bij de examencommissie. We houden er wel rekening mee dat we misschien voor de derde graad toch nog een bijkomstige cursus gaan nodig hebben.

Zelf vond ik de website iets minder overzichtelijk, maar na een beetje zoeken vond ik een overzichtelijk lijst met lessen voor woordenschat, grammatica, uitspraak en cultuur. Voor Frans werkt hij dus vier dagen per week met deze cursus. Omdat we hier niet kunnen printen, maakt hij zelf notities. Niet van de oefeningen zelf, maar wel van de theorie. Zo noteert hij voor de woordenschatles alle Franse woorden en zoekt er zelf de Nederlandse vertaling bij, of noteert hij werkwoordvervoegingen voor de grammaticales. Zodra hij de theorie bekeken heeft, begint hij aan de oefeningenreeks.

Ook voor Frans besloten we dat enkel de online cursus niet voldoende zou zijn en keken we weer naar Intertaal. We gebruiken Contexte – Woordenschat met oefeningen. We gebruiken hier hetzelfde systeem als voor Engels. En dat telt ook voor de grammaticalessen. Praktische grammatica Frans leer- en oefenboek van Intertaal is ook hier onze redding.

Ook voor Frans moet hij een boek lezen. Voorlopig volgt hij hier wel mijn raad en leest hij boeken uit de Lire et s’entraîner serie van Intertaal. Deze boeken hebben na elk hoofdstuk een aantal oefeningen die hij moet maken. Bespaart mij toch wel weer wat printwerk. Ik heb wel nog Le Petit Prince liggen voor hem om te lezen, maar dat vraagt nog wat meer oefening, en zelf koos hij om het eerste boek uit de Grijze Jager serie in het Frans aan te schaffen, maar ook dat ligt voorlopig nog aan de kant.

Voor Frans kijkt hij liever geen serie of film, zijn aandacht blijft er echt niet bij. Aan de andere kant, zingt hij met veel plezier mee met Stromae. Op die manier krijgt hij ook wat extra oefening op een leuke manier.

Resultaat?

Voor Engels kunnen we bevestigen dat dit systeem zijn vruchten afwerkt. We voerden dit nieuwe systeem in vlak na een buis voor zijn Engels schriftelijk. Zijn herkansing twee maanden later was stukken beter. We hopen een zelfde verandering te zien bij Frans schriftelijk. Zijn examen staat gepland in juni, we hopen dat het kan doorgaan en dat we zo het schooljaar positief kunnen afsluiten.

Dit vind je misschien ook interessant…

Reset Week 3

Reset Week 3

Elke avond posten, dat wordt het niet, de postjes zijn veel te veel hetzelfde. Dan maar één keer per week en ik vul...

Reset Week 2 Dag 3

Reset Week 2 Dag 3

Vandaag begon ik stilletjesaan te zien wat ik terug wil creëren: rust! Tijdens het ochtendmoment haalden ze de grote...

9 Reacties

  1. Nicole Orriëns

    Wat fijn dat dit systeem goed blijkt te werken. Zoiets lijkt me best een ontdekkingstocht!

    Antwoord
  2. rachel

    fijn dat het zo positief heeft uitgepakt 😀

    Antwoord
  3. Simone

    Wat een super fijn systeem zo. Ouders worden zo ook lekker creatief. Ben blij dat alles toch nog lekker draait in Nederland ondanks de nodige maatregelen.

    Antwoord
  4. Joanne

    Wat fijn dat het een positief effect heeft. Dat is natuurlijk goed om te horen!

    Antwoord
  5. Krystle/Batboy

    Wat fijn dat het werkt. Mijn oudste is nu 7 en kan heel goed Engels, heeft hij geleerd door het kijken naar YouTube filmpjes! Frans vind ik een hele mooi taal trouwens

    Antwoord
  6. Linda

    Wat mooi dat je de manier van leren aanpast op de kinderen. Talen leren vind ik persoonlijk een hele mooie verrijking!

    Antwoord
  7. Silkeblogs

    Ja, kei fijn! Goed dat je er zo mee bezig bent!

    Antwoord
  8. Marsha

    Fijn zo’n systeem! Ik was vroeger best goed met talen, ik hoop dat mijn zoontje ze ook snel oppakt.

    Antwoord
  9. Gea

    Wat fijn dat het werkt 🙂 interessant!

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *