Invulling huisonderwijs – een persoonlijke keuze

sasint / Pixabay

Omdat we op vrijdag een redelijke rustige dag hadden omdat de jongens hun weektaken volledig af hadden en papa sliep na zijn laatste nacht werken, had ik teveel tijd om over zaken na te denken 😉 En om te chatten met andere huisonderwijzers. Nooit goed, want dan begin je te vergelijken en dan moet je er toch wel eens een nachtje over slapen voor je besluit of je dingen gaat veranderen of niet.

Het gesprek gisteren ging over hoeveel uren onze kinderen werken. Onder mijn vrienden ben ik blijkbaar één van degene die redelijk weinig werkt. Even kijken hoe onze dag verloopt. We beginnen onze dag met ons ochtendmoment. Dat duurt zo’n 1,5 tot 2 uur. Wat zit daarin? We hebben onze voorleesboek in het Nederlands (taal) voor de jongste gevolgd door “narration” (navertellen). De oudste luistert graag mee want hij geniet gewoon van het luisteren wanneer ik voorlees.

We hebben wetenschappen: op maandag werken ze een half uurtje aan aardrijkskunde (de jongste in het takenboekje van de basisatlas, de oudste in zijn cursus aardrijkskunde van het derde middelbaar), dinsdag en donderdag werken we in RSO chemistry. Dit is niveau lager onderwijs, maar onze oudste is gek op wetenschappen en proefjes en vindt het totaal niet erg zolang hij maar kan meedoen. Hij probeert de pagina’s wel in het Engels in te vullen (een extra moeilijkheidsgraad 😉 ), verder wordt er ook elke dag over een wetenschapsthema gelezen, momenteel zijn we over het weer aan het lezen (het wero-thema van de jongste, maar ook de oudste is gefascineerd).

Voor geschiedenis lezen we ook een stuk in een zogenaamd “living book”. Dit kan een biografie zijn, of een fictieverhaal waarin heel veel historisch correcte feiten naar voor komen. En voor Engels en Frans worden er een aantal pagina’s gelezen in een voorleesboek, of naar een stukje van een audioboek geluisterd (leve audible LOL). Verder hebben we ook ons “kunstmoment”. Op maandag wordt een stukje poëzie voorgelezen (op vrijdag hebben we een uitgebreid “poetry tea time” moment), op dinsdag luisteren we naar een stukje muziek van de componist die we die maand op onze lijst hebben staan (voor februari is dat Vivaldi), op woensdag doen we picture study (deze maand Van Gogh) en op donderdag en vrijdag hebben we een eigen MuVo project, soms gepland, soms vrij.

Pff, als ik het zo neerschrijf is dat al een hele boterham en dat is dan zo’n twee uur per dag. Er zit veel in, maar het zijn allemaal korte momentjes die voor een brede basis van hun onderwijs zorgt. Althans, in mijn ogen.

Na het ochtendmoment nemen we dan even pauze, tijd voor een snack, want met twee groeiende jongens voel ik mij hier soms een hobbit: breakfast, second breakfast, elevenses, luncheon, afternoon tea, dinner, and supper. Mijn mede-nerds zullen wel weten wat ik bedoel LOL

rawpixel / Pixabay

Daarna vliegt de oudste in zijn zelfstandig werk. Dat is meestal een 45min tot een uur wiskunde, wat in de namiddag samen met mij wordt nagekeken, of ‘s avonds met de papa. Daar hij zijn examen wil herdoen is het op dit moment vooral herhaling met behulp van WezoozAcademy.be en de gratis BIS-cursus die je hier kan vinden. Hij werkt ongeveer een les per dag af, als hij het niet haalt binnen een uur, dan werkt hij er of later in de dag nog aan, of gaat het naar de volgende dag. Daar het vooral herhaling is en hij nog tijd genoeg heeft zelfs als hij twee dagen per les doet is dat zeker geen probleem. Na wiskunde werkt hij dan aan zijn andere zelfstandige taken. Momenteel is dat elke dag een tekst schrijven voor Nederlands (voorbereiding Nederlands schriftelijk), en taken voor Engels en Frans (voorbereiding Engels en Frans schriftelijk) en oefenen op Rosetta Stone. Rosetta Stone is zeker geen vervanging voor lessen Engels en Frans voor het examen, maat het geeft hem een andere plaats om zijn uitspraak te oefenen dan enkel het “geklaag” van zijn mama 😉

Met de jongste werk ik dan aan rekenen, taal, wero en Frans/Engels. Ik reken voor alles een half uurtje, en hij is dan ook na twee uur klaar. Net op tijd voor het middageten. (Tussendoor is dan nog wel ergens een koek of stuk fruit ten tonele verschenen voor “elevenses” LOL).

Tijdens het middageten lees ik ons tweede voorleesboek voor, het boek voor de oudste. We beginnen volgende week een nieuw boek: Het Liftershandboek. Ik kijk er al even naar uit om dit met mijn jongens te delen. De oudste zal dit zowel mondeling als schriftelijk navertellen. Eerst mondeling, aangevuld met een aantal discussievragen die ik voorbereid, daarna schrijft hij neer wat hij onthouden heeft en soms vult hij aan met zijn antwoorden op de discussievragen.

De jongens nemen even pauze en rond half twee vliegen we er terug in. De jongste werkt op dat moment zelfstandig op Bingel of Kweetet, of hij doet leerrijke spelletjes op de computer. Dit mag hij meestal een half uurtje doen. Daarnaast heb ik meestal ook een webquest voor hem klaarstaan (volgende week over de Olympische winterspelen) waar hij elke dag wat aan werkt en/of een werkbundeltje (volgende week ook over de Olympische winterspelen). Soms leest hij een boek en maakt een boekverslag, of plakt er in zijn rekenwerkschrift een oefenblaadje om af te werken. Hij is redelijk vrij om te kiezen wat hij doet, maar hij weet dat ik graag zie dat hij elke dat wat rekent of aan taal werkt (als hij een rekenblaadje afwerkt, bv, dan zie ik graag wat taaloefeningen via Bingel of Kweetet).  Wanneer zijn emmertje vol zit, zal hij ook minder werken dan op andere dagen, maar dan kijkt hij meestal op Youtube naar afleveringen van Er Was Eens De Mens. Op dinsdag doet hij ook minder in de namiddag. Hij heeft dan zijn afspraak bij de logopediste en doet daar ofwel extra rekenoefeningen of extra taaloefeningen.

Terwijl de jongste dat doet, werkt de oudste samen met mij. Op dit moment betekent dat wiskunde-oefeningen verbeteren, tekst verbeteren en een aantal verbeterpunten aanduiden zodat hij weet waar hij aan kan werken, daarna nemen we de BIS-cursus Engels boven en werken we daar aan, kiezen we één van de examenvakken waar hij momenteel aan werkt buiten de talen (geschiedenis staat eerst op de planning, dus dat is hetgeen we het meeste aan werken) en sluiten we af met Frans, ook met de BIS-cursus. Na twee uurtjes zijn we meestal wel klaar. Hoewel dat niet wil zeggen dat er niet meer geleerd wordt.

Ons dagelijks programma bestaat ook uit het bekijken van een documentaire elke dag, en hoewel ik dat niet meereken is dat natuurlijk ook een onderdeel van ons onderwijs. Er wordt gelezen (de oudste zowel in het Nederlands als het Engels, Frans wil hij momenteel nog niet proberen, maar ik blijf hopen), er wordt een programmeerboek bovengehaald om nieuwe dingen op Scratch uit te proberen. Ze helpen met koken of koken helemaal alleen (terwijl ik in de woonkamer nagels zit te bijten want “hoe gaat mijn keuken er achteraf uitzien??!!)

Dus, een beetje uitgerekend hebben we twee uur ochtendmoment en twee uur gepland werk in de voormiddag en nog eens twee uur in de namiddag. Een zestal uurtjes per dag, hmm, blijkbaar toch meer dan ik gisteren dacht. Ik moet me niet al te slecht voelen wanneer ik anderen zie werken van ‘s morgens tot ‘s avonds 😉 Vooral niet omdat er ook nog andere dingen bijkomen die ook leerrijk zijn, maar die ik niet meereken (hoewel ik ze wel in onze agenda plaats voor de inspectie). We blijven zo nog even verder werken

 

2 Replies to “Invulling huisonderwijs – een persoonlijke keuze”

  1. Hoi Leslie,
    Ik ben een mama die grijs haar krijgt van het huisonderwijs, zeer vergelijkbaar met jouw eerste maanden… Ik ontdek je site net en ben héél geïnspireerd. Heb alle links in bovenstaande post bekeken, maar zit met de vraag hoe ik een aan een Bingel of Kweetet account voor mijn kinderen kan komen zonder activatiecode. Hoe heb jij dat voor elkaar gekregen?
    Met héél veel dank voor een antwoord!

    1. Beste Saskia,

      Ik zal je een mailtje sturen ook, maar via het Vlaams HuisonderwijsVerbond (https://vhov.be) kan je dat aanvragen. Normaal worden inschrijvingen in de zomer geopend, maar stuur maar een berichtje via het contactformulier op de site. Dat komt wel aan.

      Groetjes!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.