De Prehistorie – Dinosauriërs

Van Leslie

5 mei 2020

Eén van de favoriete onderdelen van de geschiedenis was toch wel de prehistorie. Twee keer hebben we het uitgebreid behandeld, en eerlijk? Moest ik hun de keuze laten, we doken er elk jaar in. Wij deden telkens een grote unit study van 6 weken die startte met het ontstaan van de aarde en eindigde op het moment dat de mens van jager-verzamelaar overstapte naar landbouwer. Voor de blog heb ik gekozen om het in twee delen te splitsen: het ontstaan van de aarde en de dinosauriërs en de evolutie naar de huidige dieren, en daarna de evolutie van de mens. Er zit natuurlijk een beetje overlapping in deze periodes, maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Ik heb ervoor gekozen om geen overzicht te geven van wat er elke dag gedaan werd, maar eerder om de gebruikte materialen op te lijsten alsook activiteiten en daar wat meer informatie bij te geven. Ik hou er zelf van om mijn eigen ding te doen aan de hand van tips en ideeën van anderen en zou het veel te beperkt vinden om een echt lesplan uit te schrijven voor anderen. Hou er ook rekening mee dat sommige activeiten en boeken meer gericht zijn op jongere en andere op oudere kinderen. Dit omdat ik de informatie van de beide keren dat we de unit study deden heb gecombineerd. Het geeft je de mogelijkheid om die delen te gebruiken die bij je kinderen past.

Basismateriaal

Ik koos ervoor om de Unit Study – Prehistory van Build Your Library te kopen. Met dat als basis werkte ik mijn eigen programma uit. Het had interessante tips wat betreft boeken (waarvan je sommige hieronder zult vinden, samen met nog meer boeken), activiteiten en documentaires.

Boeken

De serie Geschiedenis van de Wereld was een reeks die je een aantal jaren geleden kon sparen bij de krant Het Laatste Nieuws. Spijtig genoeg dus niet gemakkelijk te vinden, hoewel je de volledige reeks (of afzonderlijke boeken) soms wel kan vinden op tweedehands websites.

Ik ga het niet verbergen, ik had (en heb, hoewel in iets mindere mate tegenwoordig) een dino-gek in huis. Om die reden gebruikte ik naast de eerste twee boeken (die we als leidraad gebruikten) ook een aantal dino-boeken waar we informatie konden opzoeken waar gewenst. Ze werden vooral door de jongens zelf gelezen, en hier en daar stukjes die we samen behandelden als we tussendoor op vragen stuitten.

Het boek Life Story leest als een theaterstuk, heel leuk, wel in het Engels, maar zeker een aanrader. We lazen het gespreid over de verschillende weken. Het boek van The Magic Schoolbus is uiteraard gericht op jongere kinderen, en kan je aanvullen met de aflevering van de Busasaurus. Deze laatste lazen we toen we het stuk rond de dinosaurussen hadden afgerond en voor we verder gingen naar andere prehistorische dieren.

Het boek Dooie Dino’s van de reeks Waanzinnig om te Weten is ook een aanrader. Het brengt de informatie op een leuke manier en nodigt uit om te herlezen.

Beeld Materiaal

De documentaire “Earth: Making of a Planet” keken we in het begin van onze unit study.  Ik vond hem niet op DVD en heb hem toevallig in de weken ervoor op National Geographic kunnen opnemen. Ik linkte hierboven naar een versie op Youtube.

De Walking With Dinosaurs documentairereeks en film was uiteraard voor de periode waarin we focusten op de dinosaurussen, en zodra we verder in de evolutie gingen keken we Walking with Prehistoric Beasts. Zeker Walking with Dinosaurs (de documentaire) wordt hier nog geregeld opgezet. De film iets minder, maar ook die komt nog vaak aan bod.

Activiteiten

  1. Fossiele afdruk
    We maakten een soort van klei met bloem, zout, gebruikte gemaken koffie, zand en water. Daarin werden dan verschillende voorwerpen gedrukt en terug verwijderd, waarna we de klei lieten drogen zodat we onze eigen fossielen kregen.
  2. Eetbare aarde
    Exact wat het is, een model van de aarde gemaakt om op te eten. Meer informatie vind je hier: https://www.amnh.org/explore/ology/earth/edible-earth2
  3. Tijdlijn
    We maakten een tijdlijn van de prehistorie. Dit project liep over de verschillende weken, telkens aangevuld met de informatie die ze die dag opnamen.
  4. Ondergang van de dinosauriërs (schrijfactiviteit)
    We onderzochten de verschillende theorieën over de ondergang van de dinosauriërs en ze schreven een korte tekst over de theorie die volgens hen de reden was.
  5. Zoogdier vs Reptiel
    Ik liet de jongens een vendiagram maken over de verschillen en gelijkenissen tussen zoogdieren en reptielen.
  6. 1000 jaar in de toekomst
    We sloten dit gedeelte af met een project (ze mochten kiezen of ze een tekening of een tekst schreven) waarin ze toonden hoe de wereld er volgens hun over 1000 jaar zou uitzien. Om het helemaal af te maken, keken we daarna de film Wall-E.

Uitstappen

Natuurlijk kan een uitstap naar een museum niet ontbreken wanneer je het over geschiedenis hebt. We gingen zelf naar het Natuurhistorisch Museum in Brussel.

Toch wel even een hele brok als ik het zo terugkijk. Ik herinner me vooral twee kinderen die heel geïnteresseerd waren en nog maanden hadden kunnen doorgaan. Dat is ook eigenlijk wel gebeurd, maar dan op eigen houtje. Zo herinner ik me dat de jongste een dino-encyclopedie maakte waar hij informatie verzamelde over de verschillende dinosauriërs, met behulp van de notebooking pages van Productive Homeschooling.

Moest je er mee aan de slag gaan, of heb je al rond deze periode van onze aardse geschiedenis gewerkt, dan hoor ik graag je tips en aanraders. Laat je een berichtje na?

Dit vind je misschien ook interessant…

Reset Week 3

Reset Week 3

Elke avond posten, dat wordt het niet, de postjes zijn veel te veel hetzelfde. Dan maar één keer per week en ik vul...

Reset Week 2 Dag 3

Reset Week 2 Dag 3

Vandaag begon ik stilletjesaan te zien wat ik terug wil creëren: rust! Tijdens het ochtendmoment haalden ze de grote...

1 Reactie

  1. Liesje

    Echt interessant. Merci. Klokhuis heeft de serie over het ontstaan van de aarde en de mens herwerkt in het Nederlands. Echt aanrader.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *