1ste graad secundair en hoe wij het aanpakken

Twee weken geleden postte ik over hoe we het 5de leerjaar inplannen met onze jongste. Wat moeilijker was, was de juiste manier vinden om hetzelfde te doen voor onze oudste. Dit heeft vooral te maken met het feit dat zijn examens voor de 1ste graad vanaf nu heel het jaar door gebeuren en hij daarvoor leerstof van zowel het eerste als het tweede middelbaar moet beheersen. Maar ik denk dat we wel een praktische planning voor ons gevonden hebben.

Allereerst werkt ook hij met Build Your Library, maar hij doet grade 7. Dat komt normaal overeen (qua leeftijd dan) met het eerste middelbaar. Daarin krijgt hij de volgende vakken:

  • World Geography: Onze “spines” (de belangrijkste boeken voor dit vak en waar de leerstof rond opgebouwd is) zijn Geography of the WorldMaterial World en Hungry Planet. We werken onszelf dit jaar door de verschillende continenten die onze planeet rijk is. We hebben net week 6 achter de rug waarin we Noord-Amerika bekeken (we werken iets trager want onze belangrijkste focus is nog altijd de examens). We beginnen nu aan Centraal-Amerika.
  • Literatuur: we lazen al Een Rimpel In De Tijd en Achter De Maan. Dit jaar hebben we nog andere leuke boeken gepland: Het Transgalactisch liftershandboek (misschien beter gekend als The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy), Waterschapsheuvel en Kon-Tiki, bvb. Sommige boeken die ze dit jaar voor literatuur gebruiken zijn niet naar het Nederlands vertaald en die vervangen we door de drie eerste Harry Potter boeken en door de Hobbit. Ook hij doet copywerk met teksten uit deze boeken, we houden een discussie (soms met de gegeven vragen, soms, of vaak, gaan we veel dieper erop in), schrijft een boekbespreking (iets dat ik wil dat hij doet) en soms andere extra projecten.
  • Engelse poëzie: Hiervoor gebruiken we het boek Favorite Poems Old and New: Selected For Boys and Girls. Ik lees de teksten voor terwijl h ij probeert ze te begrijpen. Ook leest hij sommige gedichten zelf nog eens voor om zijn uitspraak te oefenen.
  • Science: hij was hier heel gedecideerd in, dit jaar zou hij chemie doen. Gelukkig was dat ook het onderdeel van de wetenschappen dat in Build Your Library ter sprake kwam. We gebruiken Elemental Science: Chemistry for the Logic Stage. Tot nu toe lijkt dit wel te werken voor ons. We houden de werkbladen in het Engels, maar zijn antwoorden staan er in het Nederlands op. Kwestie van meertalig te zijn 😉
  • Art: hiervoor gebruiken we Geography Through Art. Zo maakten we al een tekening over de aarde gezien uit de ruimte, en schilderden we een schatkaart, … Moet eens dringend foto’s maken en tonen 🙂
  • World Religions: Een perfecte manier om één van die VOETen aan te pakken zonder dat ik er veel moeite voor moet doen. We doen dit tijdens ons ochtendmoment en de jongste doet hieraan mee. We zullen dit jaar verschillende godsdiensten bespreken en verschillende scheppingsverhalen horen. Dit is normaal één dag in de week, op de andere dagen vullen we dit aan met mythes, momenteel zijn we bezig met mythes, meer bepaald uit het boek Noorse mythen en sagen.

Dit lijkt al een hele boterham dagelijks, maar als ik ruim reken, duurt dit zo’n 2 uur dagelijks. Science is drie keer in de week, art misschien één of twee keer, Engelse poëzie ook één of twee keer per week, world geography en literatuur zijn wel dagelijks.

Nu, de rest van de vakken, tja, we zijn er nog niet door hé, die examens moeten ook gebeuren:

  • Nederlands: hier gebruiken we een schoolmethode – Netwerk TaalCentraal. Dit lijkt wel te werken voor hem. We vullen dit aan met de literatuur van Build Your Library, spelling (we gebruiken een methode uit het lager onderwijs – Tijd voor Taal accent Spelling), verder dan nog literatuur en copywerk zoals hierboven vermeld. Als hoofdvak doen we dit dagelijks.
  • Wiskunde: Kruispunt van De Boeck (geen slechte methode, maar de handleiding heeft nog veel fouten erin staan, dus dat helpt mij dan weer niet echt) en Khan Academy. Ook weer een hoofdvak, dus dagelijks. Meestal zelfstandig met behulp van videos via Wezoozacademy.be, soms ook een korte inleiding van mij. Voorlopig werkt dit perfect.
  • Aardrijkskunde: we gebruiken de werkmappen van Werkmap Didactische Middelen. Maandag deed hij zijn examen, we zullen zien wat er van terecht is gekomen wanneer ik eindelijk de punten krijg. Hij wil na de kerstvakantie verder doen met de leerstof van de tweede graad, maar niet te snel, dus we hebben afgesproken om één les per week in te plannen. Tijdens het studeren voor het examen deden we dit vak dagelijks.
  • Economie: StartSEIn. Dit examen staat ingepland voor januari (vrijdag de 13de, heb ik weer goed gekozen :p ) Nu we voor dit examen studeren is het een dagelijks vak (maar aardrijkskunde is natuurlijk weggevallen)
  • Engels: we hadden gedacht om direct met een Engelse methode te werken (Real English Skills Serie Level 1), maar daar heb ik snel van afgezien omdat dat (nog) niet werkte voor hem. Ik ben overgestapt naar een oudere BIS-cursus voorlopig die ik op klascement vond, en na kerstmis gaan we met een schoolmethode beginnen (Spark). De BIS-cursus zal hij dan verder zelfstandig afwerken. Buiten de Engelse poëzie die hij via Build Your Library krijgt, vullen we het ook nog aan met Engelse voorleesboeken (ik gebruik hiervoor audioboeken voor de juiste uitspraak) en BBC Learning English. Ook hebben we een abonnement op een Engels tijdschrift. Dagelijks met mij, binnenkort dus een deel met mij en een deel zelfstandig.
  • Frans: hier ook weer een schoolmethode: En Scène! Dit vullen we aan met zelfgemaakte bundels rond thema’s die interessant lijken en Franse voorleesboeken. Ook doen we dagelijks “een rondje” 1jour1actu. Hier staan dagelijks nieuwsartikelen en video’s voor kinderen op in het Frans. Ook hier een abonnement op een Frans tijdschrift. Dagelijks een deel met mij en een deel zelfstandig werk.
  • Geschiedenis: hier kozen we voor een Amerikaans homeschool curriculum: History Odyssey Ancients Level 2. Dit hebben we laten voorafgaan door een unit study over de prehistorie. Wanneer we ons voorbereiden op het examen zullen we er wel een schoolmethode bijnemen om zeker te zijn dat we geen gaten hebben. Welk dat gaat zijn, geen idee. Momenteel doen we geschiedenis 2 keer per week.
  • Natuurwetenschappen: Na de kerstvakantie wordt dit vak ook 2 keer per week ingepland. We zullen hier ook een Amerikaanse homeschool methode gebruiken: R.E.A.L. Science Odyssey Biology (Level 2). Voor het examen nemen we er dan een schoolmethode bij om de gaten op te vullen die gekend moeten zijn voor het examen. Daarvoor gaan we Biogenie gebruiken.
  • Techniek: hiervoor gaan we werken met Schakel. Nu ja, “we”. Het zal de oudste zijn die dit met zijn vader doet. Ik ben totaal niet technisch aangelegd en met mijn hulp is hij zeker gebuisd LOL. Tijdens de zomer gaan ze hier aan werken (theorie in de week, praktijk in het weekend) met het idee om dan na de zomer examen te kunnen doen.
  • Home Economics: Nu, dit doen we niet echt als een vak apart, maar dit gebeurt wel wekelijks. Zo stelde hij voor een project van World Geography een menu samen. Of leerde hij de was scheidden en hoe te wassen.
  • ICT: hier zit een beetje vanalles in. Leren typen, we werken met ICT Starters om verschillende programma’s te leren kennen, hij leert programmeren, hij leert computer animation via Khan academy. Op zich is hij hierin vrij te kiezen wat hij doet, zolang hij dagelijks 15 minuten oefent met typen.

Zoals je ziet, een hele boterham, maar op zich zijn we dagelijks minder lang bezig dan als hij naar school zou gaan. Heel veel gebeurt tussendoor (voorlezen voor de oudste gebeurt tijdens de lunch bijvoorbeeld), hij heeft een aantal dingen waar hij zelfstandig aan werkt, en wat we samen doen, doen we nadat de jongste met het meeste van zijn lessen klaar is en zelf even zelfstandig bezig is.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.