Een wonderlijk jaar – Dag 47 – 50

Nogmaals een postje over een paar dagen. Dat gebeurt nu eenmaal van tijd tot tijd.

Omdat de oudste op vrijdag met de papa meeging en de jongste op donderdag toch ook wel wat gedaan had, besloot ik die dag vrij te nemen wat betreft de lessen. Dat wil echter niet zeggen dat er niets gebeurde. Terwijl de jongste met de auto’s speelde, of aan het Minecraften was, deed ik het volgende.

Werken en Schrijven

Hoewel ik niet echt een job heb, deed ik wel wat zaken die je onder werken zou kunnen verstaan. Zo plaatste ik me een uurtje achter de laptop om op Clickworker wat werk te verzetten. Niet echt de plezierigste job, nagaan of een site 18+ is, nu ja, meestal valt het wel meer, maar er zijn momenten dat je echt wel voor grafische foto’s/video’s staat. Nu goed, dit keer viel het goed mee en ik kon toch weer wat euro’s wegklikken.

Lees ook: Clickworker – Een extra bijverdienste

Naast Clickworker verzette ik nog meer werk achter de computer. Zo moest er wat boekhouding verwerkt worden voor het VHoV en beantwoordde ik mails betreffende Bingel en Kweetet.

Daarna keerde ik terug naar mijn persoonlijke werk. Nu ja, werk, het is iets dat ik voor mijn plezier doe, maar heel stilletjes toch hoop dat ik er later iets met ben: schrijven. Ik zette mij terug achter hoofdstuk 3 van mijn boek en na alle tips van mijn criticasters kon ik het bijna afwerken. Nog één scene die ik wil veranderen en dan kan ik focussen op hoofdstuk 4.

Weekend

Het weekend verliep redelijk rustig. Dit keer bleven we thuis, hoewel mijn man zowel zaterdag als zondag met de jongens op stap ging. Dat gaf mij wat rust om te lezen en om World of Warcraft te spelen. Ik verdiepte mij in een boek dat ik een tijdje terug startte, maar niet had verder gelezen: The Two-Family House. Het begin was redelijk traag en af en toe verwarrend omdat ik me er niet helemaal in kon verdiepen met de jongens rond mij, dus ik wou het pas verder lezen zonder te veel geroezemoes rond mij. Dit weekend was het dan zover. Ik ben blij dat ik het heb uitgelezen. Een prachtig verhaal over familie, het maken van fouten en ook vergiffenis.

Huisonderwijs

Maandag was het een gewone lesdag, hoewel, gewoon? Vooral heel gestoord. Mijn grootmoeder had ons uitgenodigd om pannenkoeken te gaan eten. Ze zou naar Willebroek komen tussen de middag en dat planden we dus in. In de namiddag had de jongste ook een afspraak bij de kinesist (voorlopig de laatste, ze is met zwangerschapsverlof nu) dus die konden we ook niet missen. Het resultaat was een dag waarin niet alles afgewerkt werd, maar dat is dan maar zo. Wat gebeurde er wel?

Samen-moment

Voorlezen

We lazen hoofdstuk 9 uit in “Een rimpel in de tijd” van Madeleine l’Engle

Zoals ik vorige keer al zei keren we voor het ochtendmoment terug naar het originele idee van Charlotte Mason: narration en copywerk. Het copywerk was de volgende tekst:

Terwijl ze langzaam bleven voortgaan, begreep ze ten slotte wat het Ding op het podium was.
HET was een klomp hersenen.
Lichaamloze hersenen. Hele grote hersenen, zoveel groter dan normaal, dat ze gruwelijk weerzinwekkend en schrikwekkend waren. Levende hersenen. Hersenen die klopten en trilden, die beslag op je legden en bevelen gaven.

Ook dit keer hadden we een interessant gesprek rond wat we lazen. In het stuk dat we lazen wordt ergens vermeld dat op Camazotz (de planeet waar ze zich bevinden) iedereen gelijk is, iedereen is hetzelfde. Ons hoofdpersonage reageert daarop dat gelijk of hetzelfde iets heel anders is. Dit vond ik toch wel een heel interessant concept om aan te halen. Moest je het boek lezen met je kinderen, ik zou dit zeker als discussiepunt aanhalen wanneer je dit hoofdstuk bereikt.

Frans

We luisterden naar hoofdstukken 25-27 van Le Tour du monde en 80 jours van Jules Verne. Je kan het hier gratis vinden.

Wiskunde

Na het Egyptische getalsysteem stapten we over naar het Babylonische getalsysteem. We keken eerst kort onderstaande video, en daarna doken we in Can You Count In Greek en werkten pagina 19 en 20 af. Hoewel dit systeem al iets gemakkelijker bleek dan het Egyptische, lijkt ook dit niet echt een systeem dat hun voorkeur lijkt weg te dragen.

Wereldreligies / Mythologie

We lazen vandaag de mythe van Pandora in het boek In The Beginning. Ik lees dit in het Engels voor en de oudste probeert telkens korte stukjes in het Nederlands samen te vatten. Dat lijkt te werken en toont aan of hij wel of niet genoeg begrepen heeft. Door de vertaling van de oudste (soms geholpen door mij) kan ook de jongste goed volgen wat er in het verhaal gebeurt.

Myrddin

Om de één of andere reden had hij een off-dag. Meer dan wiskunde kreeg hij niet afgewerkt. Volgens mij stress voor het examen donderdag. Hopelijk morgen beter, hoewel ik mij ook verwacht aan een dag hoofdpijn en overgeven, een standaard hier in huis wanneer hij een examen heeft en meestal vooraf gegaan door een dag waarin hij heel de tijd dwars ligt.

Wiskunde

Hij werkte in Nando, de nieuwe methode die we gebruiken. Hoewel hij vorig jaar al een groot deel van de leerstof van het derde afwerkte in een andere methode, kozen we ervoor om toch terug naar het derde te keren. Veel van de meetkunde, het onderdeel in de wiskunde waar hij heel onzeker is, vraagt toch wel wat meer uitdieping. De bedoeling is om door de reeds geziene leerstof sneller door te werken en daarna verder te gaan met nieuwe leerstof.

Het eerste bundeltje is zelfs nog verder terug: korte herziening van de eerste graad. Maar het dwarsliggen werd al snel duidelijk, zelfs dat ging niet. Ik liet hem maar doen en hem er zelf door worstelen, de rest komt wel weer.

Pheolan

De jongste daarentegen deed goed zijn best en alle vakken die niet met zijn broer gedaan worden, werden afgewerkt. Een overzichtje:

Wiskunde

Ook voor hem begon wiskunde iets moeilijker. Ik had een getallendictee voorzien en halverwege gooide hij zijn pen neer want “hij kon het niet”. Na wat aanmoedigen ging hij toch weer verder en het bleek uiteindelijk allemaal zo erg niet te zijn toen het resultaat een 9 op 10 bleek.

Ik gaf hem twee taken om af te werken deze week tijdens de momenten dat ik met zijn broer werk en daarna doken we in de les: de rang en waarde van een cijfer in een getal. We begonnen daar donderdag al aan en moesten nog een aantal oefeningen afwerken. Ook deze werden succesvol afgewerkt.

Frans

We werkten de oefeningen rond de nieuwe woordenschat af, en gingen verder met het stellen van vragen in het Frans. Meer bepaald, de intonatievraag. Na wat oefenen ging het hem al wat makkelijker af. We werkten de oefeningen af en daarna oefende hij een dialoog met zijn broer. Ook hier weer telt: extra oefening voor de oudste terwijl hij de jongste helpt, win-win.

Nederlands

In de les van vandaag leerden we hoe we “voorspellend lezen”. Dat wil zeggen, door een tekst te bekijken en nog niet te lezen, gaan we voorspellen wat er in de tekst te vinden is. Ik heb al vaker ondervonden dat dat niet zo’n gemakkelijke opgave is: een tekst bekijken zonder te lezen. Hij wil automatisch bovenaan beginnen lezen en onderaan stoppen. Door hem heel weinig tijd te geven voor ik verder ging met mijn vragen, probeerde ik dat te vermijden. Dat lukte redelijk goed. Latere oefeningen gingen over juiste titels en ondertitels kiezen bij teksten. Deze oefeningen ging verbazend goed.

Daar hielden we het voor gezien, het was tijd om naar de kinesist te vertrekken en ik wist dat er daarna niet veel meer zou gebeuren. Zo’n sessie vraagt redelijk veel van hem.

Familie

Zoals ik al eerder zei, hadden we over de middag afgesproken met mijn grootmoeder die op pannenkoeken wou trakteren. Nu ja, pannenkoeken, het maakte niet uit, gewoon even gezellig samen zijn. De oudste koos een panini en de jongste een broodje ham/kaas en verder hadden we een gezellige babbel. Op de foto gaan, daarentegen, dat vond de oudste maar niks. De jongste negeerde het gewoon 😉

 

Dit vind je misschien ook interessant…

Reset Week 3

Reset Week 3

Elke avond posten, dat wordt het niet, de postjes zijn veel te veel hetzelfde. Dan maar één keer per week en ik vul...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *