Een wonderlijk jaar – Dag 40

De laatste werkdag van de week, en de eerste terug voor mijn man na iets meer dan twee weken. Om vier uur was het tijd om op te staan zodat hij kon gaan werken, en heel stilletjes stond er nog iemand op. Onze oudste had de wekker gehoord en wou heel graag mee gaan werken. Met het hand op het hart beloofde hij niet te zeuren om ‘s avonds het samen-moment te doen en in het weekend alles in te halen (dat laatste is niet echt nodig, zolang hij zijn Frans maar oefent).

Goed, ik bleef dus overdag over met de jongste. Vrijdag is hier een redelijk rustige dag. We beginnen normaal met het samen-moment, wat vandaag dus werd uitgesteld, en verder deden we dit:

Huisonderwijs

Pheolan

wiskunde – Nederlands – Engels – Frans

Op vrijdag gebeurt er niets van deze vakken, behalve als er achterstand is in de planning door treuzelen en express traag werken. Normaal lig ik niet wakker van wat achter lopen. Ziekte, eens mee met de papa, een uitstap, dat zijn geen redenen om die les in te halen op vrijdag. Het uithangen en de eerste vier dagen van de week je niet inzetten? Dan mag je op vrijdag de vakken waar je achterloopt inhalen. Deze week stond er dus niets op de planning.

Aardrijkskunde

Onze cursus World Geography gebeurde wel. Die staat gewoon vijf dagen in de week ingepland.  Deze week haalden we er maar 3, dat gebeurt, liggen we niet wakker van, dat halen we wel weer in, of niet. We hebben dagen genoeg in ons schooljaar.

We gebruiken Geography of the World als onze spine (het belangrijkste boek voor de cursus). We lazen pagina 270 tot 273 waarbij we meer leerden over politieke systemen (monarchie, republiek, multi-partij democratie, dictatorschap, …) en over natuurrampen. Zodra we daar met klaar waren gaf ik hem ook een taak voor de komende week. Dit is iets dat hij gaat doen tijdens de namiddag wanneer ik met zijn broer werk. Hij kreeg een lijst van verschillende “landvormen” (eiland, archipel, zeestraat, baai, …) en moet voor elk een kleine tekening maken die aantoont wat dat begrip eigenlijk is. Volgende week ga je die tekening wel zien verschijnen.

Techniek

Techniek is een vrijdag-vak. Omdat ik die dag niet veel inplan van de “standaard”vakken, is het een perfect moment om een vak als techniek af te handelen. We werken ons door de leerstof van het vak techniek in de A-stroom en begonnen vandaag met het onderdeel biochemie. Vandaag leerde hij over voedingsmiddelen en voedingsstoffen.

Wat ik ook onder techniek heb geplaatst is koken. Elke vrijdag maakt hij samen met mij een gerechtje klaar. De oudste leerde koken door trial and error, en het zelf doen. Voor de jongste is dat geen optie omwille van verschillende redenen. Zijn motoriek is er één van. We hielden het vandaag gemakkelijk en maakten een lekkere fruitsla voor het dessert, en klopten er slagroom bij, chocoladeslagroom zelfs, want mijn man eet geen andere. Geen foto’s, want ik had geen fotograaf bij de hand (aka mijn oudste zoon) en ik had het veel te druk met de jongste te helpen. Ik kan wel zeggen dat het resultaat overheerlijk was. Volgende week milkshakes, ook lekker.

Art

We gingen weer verder met de cursus die ik voor hem vond. Na het oefenen van rechte lijnen en driehoeken tekenen, stapten we vandaag over naar rechthoeken en vierkanten. Binnenkort maken we met deze vormen een tekening dus belangrijk om goed te oefenen.

Literatuur

Hij las een hoofdstuk in Darlah – 172 uur op de maan.

Myrddin

Literatuur

Ook al ging hij mee met de papa, hij kreeg wel een opdracht mee. Hij moet geregeld wachten in de cabine van de vrachtwagen, dus lezen kon hij gemakkelijk. Hij las het vijfde hoofdstuk van De Stam van de Holenbeer. Dit weekend moet hij nog hoofdstuk 6 en 7 lezen en op maandag verwerken we dat tijdens de les Nederlands.

Samen-moment

Voorlezen

Een rimpel in de tijd van Madeleine l’Engle

We gingen verder met hoofdstuk 5. Geen copywerk vandaag, en ik liet hen ook niet werken in de bundel. De mannen waren was rond 19u thuis en dan moest er nog gegeten worden. Ik ben ook niet helemaal een onmens, toch?

Muziek

Omdat de jongens dit schooljaar beide op muziekles gaan (de jongste wil blokfluit leren), besloot ik om dit onderdeel helemaal over een andere boeg te gooien. In plaats van te focussen op componisten, duiken we in de geschiedenis van de muziek en we beginnen bij de allereerste muziekstukjes: geluiden uit de natuur. Ik gebruikte stukjes van deze website: https://musicofnature.com/listening-room/

Daar hielden we het bij voor onze schooldag.

Lezen

Ik krijg elke dag een mail van Bookbub binnen. Dat is een site waar je je kan opgeven om verwittigd te worden over gratis eboeken op Amazon, of boeken met korting. Ik pik daar wel vaker een boek op, zeker in de genres waarin ik graag zou schrijven. Het helpt om de juiste accenten te leggen in je eigen schrijven als je weet wat je lezers verwachten.

Ook vandaag keek ik door de lijst en deze keer werd ik benieuwd naar het boek “Beneath”. Een boek over een familie die kapseist op zee en door een ondergrondse stroming terechtkomt in een gemeenschap onder water van anderen die hetzelfde lot ondergingen. Het verhaal intrigeerde me en omdat ik toch wat extra tijd had besloot ik het direct te beginnen lezen. Twee uur later had ik het uit en stond ik al klaar om boek 2 aan te schaffen. Spijtig genoeg nog geen tijd gehad om daarin te beginnen. Hopelijk dit weekend.  Op Goodreads kan je alvast lezen wat ik van het eerste boek vond.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.