Een wonderlijk jaar – Dag 39

Deze dag begon toch al iets beter dan de dag voordien: met een uitgeslapen mama. Hij eindigde ook op een positieve noot: met een man die terug een geldig vrachtwagenrijbewijs heeft en morgen terug aan het werk is. Maar wat gebeurde er tussenin? Wel, dat bekijken we hieronder.

Huisonderwijs

Samen-moment

Voorlezen

Een rimpel in de tijd van Madeleine l’Engle

We gingen verder met hoofdstuk 4, en hetzelfde copywork als de dag voordien. Morgen heb ik geen copywork voorzien, normaal doe ik dan een soort van dictee met één van de twee geoefende stukjes, maar deze week laat ik het zo. Het jaar een beetje rustig inzetten.

“Maar Charles Wallace ziet er niet anders uit dan anderen.”
“Nee Meg, maar mensen zijn meer dan hoe ze eruitzien. Charles Wallace is niet lichamelijk anders, maar in wezen.”

We werkten ook weer in de bundel voor dit boek.

Wereldreligies / Mythologie

We werken nog steeds rond het christendom met behulp van het boek Usborne Encyclopedia of World Religions. Vandaag lazen we over de sacramenten (p. 60-61).

Frans

We luisterden naar hoofdstuk 10-12 van “Le Tour du monde en 80 jours” van Jules Verne. Je kan het hier gratis vinden.

Wiskunde

Vandaag werkten we terug in het boekje Can You Count In Greek. Dit keer ging het over het Egyptische getalsysteem (p13-14). Als inleiding gebruikte ik onderstaande video. Het boek is te vinden op bol.com, maar eerlijk, via Amazon.co.uk is het veel goedkoper, zelfs met de verzendkosten.

 

Myrddin

Wiskunde

Nog steeds aan het wachten op zijn nieuwe boeken, dus nog steeds Khan Academy. Hij werkt steeds een stukje van de cursus door (vooral herhaling op dit moment dus dat kan wat sneller) en doet dan de tussentijdse quiz. De bedoeling is dat hij daar 100% haalt, zoniet moet hij het opnieuw doen. Tot nu toe is dat nog niet nodig geweest.

Nederlands

We gingen verder met het schrijven van zakelijke brieven. Hij werkte de brief af die hij op dinsdag begonnen is. ‘s Avonds verbeter ik die en dan kan hij die de dag erna met mij overlopen. Het resultaat was een beetje kort, maar op zich goed opgesteld. We moeten nog werken aan het uitbreiden zonder onzin neer te schrijven, lijkt mij.

Frans en Engels

Voor Frans maakte hij een toets (zoals je op de foto ziet: druk aan het werk, of eerder, half slapend, vrees ik). De mondelinge oefening was niet echt zoals het hoort, schriftelijk kan beter, maar was niet echt slecht. Er is lichte verbetering met voor de vakantie. Voor Engels werkte hij verder aan de BIS-cursus.

Aardrijkskunde

Hij ging verder aan de plantagelandbouw in Sub-Sahara-Afrika. Het werkboek van het derde secundair is bijna afgewerkt. Daarna nemen we de vakfiche erbij en duiden we aan welke leerstof al gezien is, na het vierde afgewerkt te hebben doen we hetzelfde en daarna vullen we aan als er iets gemist werd.

Literatuur

Hij las het vierde hoofdstuk van De Stam van de Holenbeer.

Pheolan

wiskunde

In de lessen wiskunde focussen we momenteel nog op het aandachtig lezen van de opgaves. In zijn werkboek stond een “leestest” waarbij het belangrijk is om goed alles na te lezen voor je de opdrachten uitvoert. We rondden het eerste deel af en maandag vliegen we dan in de “echte” wiskunde.

Nederlands

Vandaag las hij een stripgedicht (een gedicht in stripvorm) en oefenden we rijmwoorden. Voor hem is dit om de één of andere reden een moeilijke opgave, zelfs na jaren oefenen blijft hij rijmen op de eerste klanken in plaats van op de laatste klanken, hoewel het vandaag iets beter leek te gaan.

Engels

Oefeningen rond het werkwoord To Be.

Aardrijkskunde

We gebruiken Geography of the World als onze spine (het belangrijkste boek voor de cursus). We lazen pagina 14 tot 19. Hij leerde begrippen als klimaat, vegetatie, bioom, bevolkingsgroei en de politieke indeling van de wereld. Zodra we klaar waren met het lezen, koos hij een bioom uit en zocht daar informatie over op voor zijn werkblad.

Daarna haalde ik een opdracht uit Geography Through Art. In dit boek staat een hele lijst van knutsel- en tekenopdrachten die je helpen met het leren kennen van onze aarde. Voor mijn tekenliefhebber een schitterende extra bij die “saaie” aardrijkskundelessen. Een aantal jaar geleden probeerde ik het ook met de oudste, maar na een paar lessen gaf ik het op. Hij heeft gewoon een hekel aan knutselen en tekenen en doet het alleen maar omdat het moet. Maar goed, de jongste dus niet. Die maakte er echt iets prachtig van:

Literatuur

Hij las een hoofdstuk in Darlah – 172 uur op de maan.

Niche blog

Ik schreef een nieuw artikel voor mijn andere blog en volgde de statistieken op. Ik boostte ook een post op mijn Facebookpagina om meer bezoekers op de website te krijgen. Het is een test om te zien of meer bezoekers ook gaat omzetten naar meer inkomen.

Verder hield ik het lekker rustig met ‘s avonds een paar aflevering van Elementary en een nachtwandeling met de hond rond 1u voor ik naar bed ging.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.